Chitwan 2, Nepal

06:30 dag två = elefantridning i djungeln!! :). Svinkallt men ganska trevligt ändå. Skumpigt var det också ;). Såg en herrans massa rådjur och andra djur...

En välförtjänt frukost och sedan en lika välförtjänt powernap innan nästa grej på schemat: jeepsafari.

4-5 timmar i en sjukt guppig jeep i djungeln. Såg två noshörningar! Massa apor, krokodiler, pytonormar och fåglar i alla regnbågens färger.

Middag och sedan ännu en trevlig kväll med den andra gruppen där alkoholen flödade :). Mys!

Chitwan, Nepal

Från lumbini åkte vi direkt till stället där buddha föddes. En sten var det. Eh coolt, eller nått ;). Linn gjorde allt man inte fick göra där inne, tog kort och pratade oavbrutet :p.

Ja och sedan som sagt en helvetestur till chitwan. Väldigt mysigt ställe! Gick på en guidad tur bland lokalfolket, såg dem göra alla vardagliga saker, väldig intressant att få en sådan inblick! Vänliga människor är dom nepaleserna minsann :).

Mötte en annan gadventures-grupp som gör samma resa som oss fast tvärtom, alltså Katmandu-Delhi. Satt runt en brasa hela kvällen, samtalade och drack några öl för mkt med tanke på att uppgång dagen efter skulle bli 06 ;)

Lumbini, Nepal

Efter att ha spenderat alldeles för många timmar på ännu sämre vägar än innan och fixat våra visum (ska nämnas också att vi tog galet fula passfoton i varanasi under sjukdomsperioden) hamnade vi i Nepal och staden lumbini. Gjorde inget speciellt här utan det var mest middag sen se någon serie med Evan och chilla lite innan läggdags.

Frukost intogs sedan ytterligare en lång guppig busstur mot chitwan.

Varanasi, Indien.

Vår kära guide yash kom på den briljanta iden att vi skulle lotta vilka som skulle få sova i vilka sängar på tåget. Jag och Linn fick sängnunmer bredvid varann och gjorde ett glädjetjut. Vad vi inte visste då var att vi skulle sova två vagnar från resten av gruppen tillsammans med två äldre indiska män. Haha! Guiden sov dock i samma "sal" som oss. Med rädsla för att bli rånade la vi våra feta säckar som huvudkuddar samt kramade det mest värdefulla. Bra ide för att inte bli av med något, dålig ide för nattsömnen. Trots korta kroppar petade fötterna ut en bit från våra överslafar, men vi överlevde och sov ganska många timmar till slut.

Målet nåddes, varanasi. Skabbigt hotell där vi skulle spendera två nätter. Första kvällen blev det en båttur på Ganges, såg tre kroppar kremeras efter solnedgången. 250-300 människor kremeras där per dag! Galet!

Efter middagen denna kväll började min mage bete sig konstigt. Ganska väntat kom sedan första magsjukan. Höll på hela natten och Linn låg med kramp så vi såg inte soluppgången kl5 dagen därpå utan låg däckade i ett kallt fuktigt hotellrum. Kul.

Orcha, Indien.

Färden från agra-orcha skulle visa sig bli betydligt längre än förväntat.
Den dagen blev faktiskt en enda lång resa som startade 09 och var färdig 19. Mat och läggdags.
Tänkte här på min kära mor som fyllde år :).

Dag nummer två i orcha fick vi en guidad tur i orcha palace och något tempel i vanlig ordning. Både jag och Linn har utvecklat en mycket bra "se ut som att allt är superintressant och nicka med huvudet ibland"-min, medan vi ist tänker på livet då de flesta lokala guider är galet dåliga på engelska språket.

Solen stekte på våra bleka anleten denna dag så vi la oss vid poolen och chillade massa timmar. Välbehövligt!

På kvällen såg vi solnedgången över floden i orcha, riktigt fint :).

Sedan väntade nästa tågutmaning- nattåg!! 14h på ett tåg. High five!

Agra, Indien. Och färden dit...

Efter Jaipur var det dags att åka mot agra kl 05. Det mina vänner var dock ingen barnlek skulle det visa sig. Lyckliga över att vi köpt tröjor satte vi oss på ett iskallt tåg, men fan heller att det var nog. 6 timmar av skakande kyla senare var vi iaf framme. En minut till och jag hade hoppat av tågsatanskapet! Eller iaf gråtit en skvätt.

Bra hotell i agra dock, varmt rum! Hallelulja. Åt pizza hutmat för att få bort tågresan från näthinnan.

Drog sedan iväg till ett fort innan det var dags för en av de största anledningarna till att vi besöker detta land- Taj Mahal!! Riktigt coolt, och som att det inte vore nog, vem besöker stället samma dag som oss och går ca tre meter bort om inte självaste Oprah Winfrey! Häftigt ändå.

Efter detta hade inte tågturen helt suddats bort från minnet ännu så vi tog oss till ett mall och köpte varsin billig jacka. Min står det Jack and Jones på medan Linn köpte sig en absolut äkta adidas-variant ;).

Jaipur, Indien

Efter ankomst till Jaipur tog vi oss en brunch sen var det dags för promenad genom old city (massa små stånd som säljer allt från kryddor till kläder) samt en titt på city palace, ett stort palats där rojaliteterna bor.

Efter detta åkte vi till hotellet igen för en snabb pn innan vi drog ut med gänget för lokal middag, thali. Det är flera små rätter med naanbröd i mitten. Gott men lite väl starkt för min svenska klena gom.

En kall dusch fick avsluta kvällen, inte alls skönt eftersom temperaturen då sjunkit rejält sen solen gått ner. Ganska kallt på natten också men vi sov många fler timmar än gårdagens natt iaf :).

Idag har vi startat dagen med ännu ett palats, Amber palace, där gick vi runt några timmar. Riktigt stort och mäktigt men vår guides engelska var inte så bra så vill ni ha info om denna - googla ;).

Sen var jag och Linn iväg och kollade i två stora köpcenter! Massa butiker och vi köpte varsin tröja till kallare tider (typ imorgon).

Nu ska vi promenera lite till och sen vila upp oss inför morgondagens aktiviteter som startar kl 05! Tåg i ca 6h (dock inget man kan garantera då tågen går lite som dom vill här), sen lämna sakerna på hotellet och åka till en av de ställen vi sett fram emot mest - taj mahal! :)

Tror det dröjer lite innan nästa uppdatering för natten efter imorgon spenderas i tält, misstänker att wifimöjligheterna är begränsade ;).

Bilder tar jag mest med kameran och dom kan jag inte lägga upp härifrån men de jag tar med min iPhone läggs ut på Facebook.

Peace people/ Sara o Linn

Delhi, Indien

Efter drygt 8timmars flygresor från Arlanda (mellanlandning i Helsingfors) var vi lagom trötta och blev ganska rejält lurade på pengar av taxikillen fick vi reda på av en ur gruppen på kvällen.

Klockan var runt 02 svensk tid och 06 indisk tid. Sov några timmar innan briefingmötet med vår lilla grupp på 7 pers plus guide. Inte så lätt att somna dock, då trafiken utanför hotellet var galen och folk tutar konstant!

Vi är två engelsmän, en australiensare, en tysk, en kanadensare och så oss två då :).

Inatt sov vi väl ca en timma då full fest pågick utanför vårt rum i tillägg till trafiken, inte helt okej! Upp klockan 05 för att ta oss till tågstationen och sätta oss i ett riktigt bra tåg faktiskt, fem timmar till jaipur där vi är nu.

Solen skiner och vi är glada, måste dock köpa lite varmare kläder då det förväntas vara runt 3-4 grader i Nepal!

Puss och kram/ Sara o Linn

20kg=20kg för lite?

Sara Dahlin packar. Det betyder ungefär samma som ordet kaos. Satan i gatan vad svårt det ska vara varje gång.

2010 var jag iväg och hade mitt liv i en resväska i 5frickins månader, då borde det ju inte vara så svårt med hälften kan man tycka, men jodå!

Likförbannat sitter jag här hemma dagen innan och kliar mig i huvudet? Vad fan behöver jag ha med mig, egentligen?

Träning ikväll, kan väl vara bra att samla tankarna lite. 15.11 tar tåget mig upp till huvudstaden imorgon. Öh ja, på återseende!

Resfeber?

Exakt en vecka kvar idag tills jag och Linn sätter oss på planet som ska ta oss till Helsingfors och sen vidare mot Indien!

Börjar känna en viss typ av nervositet inför detta framförallt av den anledningen att Linn ännu inte fått visumet eller sitt pass tillbaka från indiska ambassaden. Annars har vi ett par flygbiljetter att beställa och kanske hotell inför fullmoon men annars är vi färdiga :).

Rutten ser ut som följer: Indien-Nepal-Thailand-Borneo-Malaysia-Bali. Vi åker den 15e januari och kommer hem 31a mars och då har vi varit iväg i 2,5 månader. Kommer bli sååå bra!

Packningen kommer som alltid vara ett sjukt jobbigt projekt som tar galet mkt tid och tänkande. Ska även hinna med att säga hejdå till alla vänner och familj.

Båtturen över nyår gick väldigt bra som vanligt, nyårsafton var väl ingen höjdare till en början men slutade på bästa möjliga sätt :). Ett gäng bittra colorlineare var vi som ville ut och festa. Ist åt vi mackor (!) efter tolvslaget haha.
Åt iaf lunch ute i oslo med ett gött gäng.

Efter hemkomsten sista mars blir jag hemma i blott fem dagar innan det är dags för nästa resa: Italien med fotbollslaget!! Över 50 glada fifare åker med och det kommer bli legendariskt!! :)

Annars ska det bli hemskt skönt att komma till värmen och bli såhär brun igen ;)